#DataForbusiness

20170831 DfB Logo – Green_Black

Big Data Business Academy er med til at udvikle et nyt screeningsværktøj i projektet #DataForBusiness. Værktøjet er gratis og skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv. Det forventes at op imod 500 virksomheder vil deltage i projektet.

Der ligger et stort og uudnyttet potentiale, hvis danske virksomheder bruger de store mængder data, de ligger inde med. Det kan både få industrier til at smelte sammen og effektivisere arbejdsgange. Derfor har data længe været udråbt som det nye guld, men mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal komme i gang, eller hvad for nogle data de har brug for.

 

Tal fra EU viser, at Danmark er førende med digitalisering på flere områder, men når det gælder brugen af virksomheders egne data, ligger Danmark lavere end de omkringliggende lande.

 

Derfor er en bred gruppe af eksperter, herunder Big Data Business Academy (BDBA), gået sammen og har lanceret projektet DataForBusiness, der skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv.

 

Prioriteringsværktøj for ledelsen

Partnerskabet har udviklet et webbaseret værktøj, som gør det muligt for den enkelte virksomhed at tjekke, hvordan man kan bruge eksisterende data til at videreudvikle virksomheden. Projektet bygger på erfaringerne fra BDBA samt projektet Fra Big Data til Big Business som begge er finansieret af Industriens Fond.

BDBA er gået med i projektet, da det giver mulighed for at udfolde den viden og de resultater der er opnået i projektet, samt for at udvikle et fremtidssikret værktøj der kombinerer forandringsmodellen med værktøjets benchmarking-motor. Dette vil give en helt unik indsigt i danske virksomheders brug af data.

 

Handler om at identificere ‘gaps’

Det er gratis at bruge værktøjet. Det eneste krav er, at virksomheden udfylder et spørgeskema, der består af 50 spørgsmål. Skemaet afdækker, hvor man skal sætte ind for at skubbe til virksomhedernes brug af data. Modellen bygger på forskning og empiri, der betyder, at man kan stille de bedste spørgsmål.

 

”Det handler om at identificere de ‘gaps’, hvor en virksomhed kunne være bedre til at udnytte big data. Med de her spørgsmål kan vi relativt nemt se, hvor der skal sættes ind. Det giver et fælles sprog, så man er enige om, hvad man snakker om, og dermed et godt udgangspunkt for dialog om virksomhedens brug af data, og et billede af, hvor man fra ledelsens side skal rykke ind”

 

Rasmus Bækby, Senior Digital Business Strategist, Alexandra Instituttet

 

 

Første version af værktøjet er allerede live, men der vil løbende blive lanceret nye features som gør outputtet mere brugervenligt.

 

”I løbet af de kommende måneder vil de bliver arbejdet hårdt på at gøre værktøjet endnu bedre og mere intuitivt. Vi vil tage brugeren bedre i hånden og skabe et output der tydeligt identificerer virksomheds største ”pains” og komme med bud på, hvordan virksomhederne bedst kommer videre”

Peter Lemcke Frederiksen, Seniorprojektleder, Teknologisk Institut

 

Den 18. januar 2018 vil der blive afholdt en konference i Industriens Hus, hvor man vil kunne få mulighed for at arbejde selvstændigt med værktøjet.

 

Desuden vil BDBA i marts måned afholde en masterclass med udgangspunkt i DataForBusiness, hvor det bliver muligt at arbejde koncentreret med værktøjet med andre virksomheder, der står med de samme udfordringer som en selv. Hold øje med nyhedsbrevet for endeligt program og tilmelding.