Der ligger et stort og uudnyttet potentiale, hvis danske virksomheder bruger de store mængder data, de ligger inde med. Det kan både få industrier til at smelte sammen og effektivisere arbejdsgange. Derfor har data længe været udråbt som det nye guld, men mange virksomheder ved ikke, hvordan de skal komme i gang, eller hvad for nogle data de har brug for.
Tal fra EU viser, at Danmark er førende med digitalisering på flere områder, men når det gælder brugen af virksomheders egne data, ligger Danmark lavere end de omkringliggende lande.
Derfor er en bred gruppe af eksperter, herunder Big Data Business Academy (BDBA), gået sammen og har lanceret projektet DataForBusiness, der skal øge anvendelsen af data i dansk erhvervsliv.
Partnerskabet har udviklet et webbaseret værktøj, som gør det muligt for den enkelte virksomhed at tjekke, hvordan man kan bruge eksisterende data til at videreudvikle virksomheden. Projektet bygger på erfaringerne fra BDBA samt projektet Fra Big Data til Big Business som begge er finansieret af Industriens Fond.
BDBA er gået med i projektet, da det giver mulighed for at udfolde den viden og de resultater der er opnået i projektet, samt for at udvikle et fremtidssikret værktøj der kombinerer forandringsmodellen med værktøjets benchmarking-motor. Dette vil give en helt unik indsigt i danske virksomheders brug af data.
Det er gratis at bruge værktøjet. Det eneste krav er, at virksomheden udfylder et spørgeskema, der består af 50 spørgsmål. Skemaet afdækker, hvor man skal sætte ind for at skubbe til virksomhedernes brug af data. Modellen bygger på forskning og empiri, der betyder, at man kan stille de bedste spørgsmål.
Rasmus Bækby, Senior Digital Business Strategist, Alexandra Instituttet
Første version af værktøjet er allerede live, men der vil løbende blive lanceret nye features som gør outputtet mere brugervenligt.
Peter Lemcke Frederiksen, Seniorprojektleder, Teknologisk Institut