600 deltagere til BDBA sporet på High Tech Summit

hts small

600 deltog i de to spor arrangeret af Big Data Business Academy.

dette års ”High Tech Summit” på DTU afholdte Big Data Business Academy to masterclasses, og de mest gennemgående spørgsmål var netop, hvordan man kommer i gang med digitalisering i ens virksomhed og hvilke betydninger det får.

Den digitale transformation har allerede haft stor indflydelse på den måde, som virksomheder er i kontakt med kunder, leverandører og samarbejdspartnere på. Dog er stadig flere virksomheder tilbageholdende i forhold til at lade forretningen digitalisere. Flere møder ofte udfordringer allerede i de interne processer og når værdien af eksempelvis Big Data skal påvises.

 

Big Data Business Academy (BDBA) havde derfor sat virksomheder og undervisere fra uddannelsesforløbet i stævne på to masterclasses under High Tech Summit, Danmarks største universitetsdrevene industri 4.0 messe, for at give konkrete bud på hvordan man starter digitaliseringen af forretningen. Oplægsholderne talte blandt andet BDBA professor Sune Lehmann Jørgensen, som gav de fremmødte en bedre forståelse af, hvordan data fra online og offline menneskelig adfærd kan forklare f.eks. personlighed og sundhed. BDBA deltager KMD præsenterede deres arbejde med brug af Machine Learning i administrationen, mens Grundfos introducerede deres Big Data og IoT Lab som har været et vigtigt redskab i at skabe stærke kunderelationer.

 

Med over 300 deltagende virksomheder, forskere, studerende og start-ups til hver af de to masterclasses, viste interessen på High Tech Summit, at der er stor efterspørgsel efter relevante uddannelser som BDBA, hvor man får et indblik i konkrete digitale anvendelsesmuligheder.

Ifølge BDBA projektleder Bjarke Kovshøj fra CLEAN, er den strategiske forståelse for brugen af Big Data dog kun toppen af isbjerget:

 

”Interessen for BDBA under High Tech Summit, viser at digitalisering og Big Data er områder, der interesserer mange. Virksomhederne er glade for inspirationen som projektet har givet, men de er også meget ivrige efter at finde muligheder, hvorpå de kan hjælpes til at tage det næste skridt i digitaliseringsprocessen og påvise værdien af at lade forretningen digitalisere”.

Bjarke Kovshøj, projektleder, CLEAN.

Grundfos, en af deltagerne på BDBA, og casevirksomhed på én af de to masterclasses, arbejder netop med digitale løsninger ved at teste små projekter. Først når de har vist sig at være rentable, bliver det rullet ud over hele virksomheden.

 

 

“Tidligere købte kunderne pumper af os, men efter at vi begyndte at overvåge driften, så kunne det vises, at de havde brug for færre pumper. Så nu tester vi nye digitale løsninger, som gør, at vi kan gå fra at være en virksomhed, der sælger pumper til vores kunder, til at vi levere pumpekraft som en service”

 

Thomas Asger Hansen, Senior Manager, Big Data & IoT Lab, Grundfos. 

 

Deltagelsen på High Tech Summit, var således blot én af de BDBA aktiviteter, som vil finde sted i løbet af vinteren og starten af 2018. Mere information vil tilgå gennem nyhedsbrevet.